Avagy tanulható -e az online facilitálás?

A pandémia alatt mindenkinek jutott lehetőség az online meetingek sorozatos megtapasztalására és ennyi merítés után már egész jól kirajzolódik a különbség az előzetesen megtervezett és vezetett, valamint a “csináljunk egy meetinget és majd kitaláljuk akkor, hogy mit is kellene tenni” típusú találkozók között. Természetesen továbbra is van olyan, hogy csak arra van szükség, hogy valakivel gyorsan egyeztessünk valamit, de a több résztvevős, akár döntéshozatalt igénylő egyeztetéseket már mindenki tudja, hogy nem lehet csak ad-hoc jelleggel megteremteni az online térben. 

 Miért kell tanulni a facilitátori készségeket? Miért különleges ha valaki egyszerre tud vezetni egy  beszélgetést-tárgyalást és nem hagyja például az indulatosabb résztvevőket a többieken keresztul átbeszélni, valamint közben a fókuszt is tudja tartani az előre egyeztetett idősávban? Hogyan használható a megannyi elérhető digitális eszköz, tábla annak érdekében, hogy a megbeszélés résztvevői nemcsak, hogy átlássák, de közben saját maguk is aktív részesei, közös alkotói legyenek a megjelenített eredményeknek? 

A jó hír az, hogy a befektetett idő és fókusz hamar megtérül és már azzal sokat lehet javítani egy-egy online megbeszélés struktúráján, ha előre készül egy vizuális agenda, vagy épp a kijelentkező kört egy vizuális eszköz használatával jelenítjük meg, hogy a megbeszélésen részt venni nem tudókat is képben tudjuk tartani és könnyedén fel tudják venni a fonalat a későbbiekben.

A Facilitátorműhely alkotói elkötelezettek a facilitálás készségeinek minél nagyobb körben való átadása mellett, viszont a pandémia lehetetlenné tette egy időre a személyes tréningeket, így elindították az online Kick-start műhelyt. Ha van 3×3 órád, mi ígérjük, hogy nem fogod megbánni, hogy egy online tréningre szánod!

Várfi Melinda