Milyen cikket olvastunk:
http://www.solutionsurfers.hu/wp-content/uploads/2015/12/deshazer_resistance_szerkesztett.pdf
Ha egy résztvevőn felfedezem az ellenállás jeleit, ez sokszor leblokkol, esetleg feszült leszek. Nemrég olvastunk egy cikket az ellenállás új megközelítéséről, arról, hogy hogyan nézzünk más szemmel erre a jelenségre. Ez az olvasmány egy új megértéshez vezetett az “ellenálló” résztvevőkkel kapcsolatban.
Mire jöttünk rá?
Egy megbeszélésen a kooperáció két ponton akadhat fel:
- valós vagy vélt célkülönbözőségen és a célhoz vezető út tisztázatlanságán
- vagy bizalomhiányon
Mindkét esetben ellenállást érzékelhetsz a megbeszélésen. Megnéztük, hogy mi milyen megoldásokat használtunk már ennek megelőzésére vagy feloldására.
Célegyeztetés és célhoz vezető út tisztázása
A közös cél előfeltétele annak, hogy a megbeszélés eredményes legyen.
Cél egyeztetése helyszínen
A célt legtöbbször elég a helyszínen egyeztetni. Érdemes futni egy kört a résztvevőkkel, hogy mit várnak ettől az alkalomtól. A felmerülő témákból érdemes építeni egy agendát és azt együtt letisztázni. Ha ezt az elején rögzítjük, akkor ezt fókusz-pontként használhatjuk menet közben. Az agenda építésről olvasd el a facilitátor képzés kézikönyvéből az erre vonatkozó részt.
Cél egyeztetése előre
Amennyiben te, mint facilitátor, már kész tervvel érkeztél a megbeszélés menetére, ezt mutasd be és egyeztesd azt csapattal. Nevezd meg minden lépés célját és a várt kimenetet. Hagyj teret, hogy a csapat kérdezhessen és javasolhasson. Legyen ez a terv rugalmas.
Út felrajzolása a célig
Ha a cél tiszta mindenkinek, már csak el kell jutni oda. Facilitátorként te vagy az idegenvezető, aki mutatja az utat a célhoz. Egy jó idegenvezető mindig mondja, hogy merre jár a csoport. Az érdeklődőknek elmondja, mi az útvonalterv.
Ha azt veszed észre, hogy vita alakult ki a folyamattal kapcsolatban, akkor a legegyszerűbb, ha (újra) egyezteted a célokat. Lehet, hogy az “ellenálló” valami számára fontos dolgot véd, ami talán a csapatnak is fontos, csak nem lett kimondva. Ha a ezeket a célokat kimondjuk, egyeztetjük, akkor sokszor az ellenállás kooperációba fordul át.
Menet közben tükrözd a jelen állapotot (pl.: “azt látom, hogy elkezdtünk ötletelni, belemenni a részletekbe”), emlékeztess a célra (pl.: “azt mondtuk, hogy elsőnek felosztjuk, ki mivel fogalkozik”) és tégy javaslatot, hogy hogyan érjétek el a célt (pl.: “menjünk körbe és egyenként mondjuk el, hogy ki melyik témához csatlakozna a következő fél órában”).
Bizalom kiépítése
A bizalmi szint alapvetően befolyásolja, hogy a megbeszélésen az emberek mennyire vállalják a véleményüket, bedobják-e az ötleteiket a közösbe vagy inkább csendben maradnak. A résztvevők bizalmatlansága irányulhat egymás vagy a facilitátor felé.
Jégtörő játékok
Előfordulhat, hogy egy megbeszélésen a résztvevők nem ismerik jól egymást, és ezért alacsony a bizalmi szint. Ilyenkor jól jön, ha bedobsz egy jégtörő játékot. Az jégtörő játékokról olvasd el a kézikönyvünk erre vonatkozó részét.
Zavaró emberek leszerelése
Ha egy megbeszélésen azt látod, hogy a résztvevők feszültek, nem akarják vállalni a véleményüket, inkább csendben maradnak, lehetséges, hogy valamelyik résztvevő irányába bizalmatlanok. Egy ilyen helyzetben a legfontosabb ügy feloldani a bizalmi kérdést (pl: Azt érzem, hogy feszült a légkör. Menjünk körbe és egyenként mondjátok el szerintetek mi a feszült légkör oka!), vagy ha egyértelmű, hogy ki okozza a többiek bizalmatlanságát, megkérni őt, hogy ne vegyen részt a megbeszélésen.
Pártatlanság
Facilitátorként az egyik fő fegyvered, hogy a kimondatlan dolgokat kimondod vagy kimondatod a résztvevőkkel. Figyelj arra, hogy eközben maradj pártatlan! Ezt úgy tudod elérni, hogy mindig csak a dinamikát tükrözöd vissza a csoportnak, sosem a témáról mondasz ítéletet (pl: Olyan érzésem van, mintha köztetek lévő viszony terhelt lenne most. El tudjátok mondani mi ennek az oka? Gábor kezd kérlek te!). A pártatlanság bizalmat épít.
Neked milyen módszerek működnek?